تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

دوستان این فروشگاه جهت ارائه خدمات در زمینه مقالات،جزوات،تحقیقات و پایان نامه ها افتتاح شده است.کیفیت محصولات ملاک اصلی ما میباشد لطفا در مورد هر محصول نظرات خود را بیان نمایید تا دوستان شما نیز بتوانند از آن استفاده نمایند هیچ گونه نظری در سایت حذف نخواهد شد حتی نظرات منفی


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

پرفروش ترین ها

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا

برچسب های مهم

پیوند ها

نظرسنجی سایت

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1125
  • بازدید دیروز : 1186
  • بازدید کل : 7833319

استانداردها و الگوهای مصرف


فرمت فایل: پاورپوینت - ppt Image result for word 

کتاب سبز - قابل ویرایش ) 

 

تعداد اسلاید : 122
بسم الله الرحمن الرحيم استانداردها و الگوهای مصرف :اصلاح الگوی مصرف تعریف:نهادینه کردن الگوهای صحیح استفاده از منابع کشور. فرایند اصلاح الگوی مصرف ،سبب ارتقای شاخص های بهره وری و اثربخشی در جنبه های مختلف فردی و اجتماعی،کاهش هزینه ها و بسط وگسترش عدالت می گردد. سطوح فرایند اصلاح الگوی مصرف از لحاظ اجرایی: 1- تولیدمحصولات و خدمات 2- توزیع 3- مصرف استقرار نظام های استانداردها و الگوی مصرف در هر سه وجه مربوطه مستلزم فرهنگ سازی پایداراست که خود نیازمند ارائه راهکارهایی است تا همه افراد جامعه نگرش ها و رفتارهای مربوطه را اصلاح نمایند و به تدریج این اصلاح نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و نهایتا به یک فرهنگ در تمامی عرصه های مصرف تبدیل شود. برای نهادینه سازی و ایجاد بسترهای فرهنگی لازم به منظور استقرار مطلوب الگوی مصرف اولین قدم ارائه آموزش های مناسب و اثربخش است. بدیهی است که آموزشهای مناسب به تدریج موجب ایجاد شناخت و تغییر نگرش در افرادشده و همگام با تغییرنگرش تک تک افراد جامعه می توان امیدوار بود که نگرش جامعه اصلاح شده و تغيیررفتار مناسب صورت گیرد. اهميت اين مسئله از زماني آشكار مي شود كه بدانيم علي رغم تاكيد آموزه هاي ديني مبني بر پرهيز از اسراف و تبذيرمتاسفانه نشانه هاي فاحشي از زياده روي در مصرف منابع در ابعادي زندگي فردي،خانوادگي و سازماني ديده مي شود.ازجمله مي توان به ضايعات نان و اتلاف منابع در حوزه مصرف انرژي دربخش خانگي و صنعتي نام برد كه بسيار بالاتر از سطح استانداردهاي جهاني است.بديهي است تا زماني كه منابع ارزشمند و كمياب ،با ارزانترين قيمت و به وفور در اختيار قرار مي گيرد،نمي توان انتظار تحقق شعارهاي صرفه جويي را داشت.لازم است تا در كنار ارائه آموزشهاي لازم و فرهنگ سازي نسبت به منطقي كردن قيمت حامل هاي انر‍ژي اقدام نمود.از آنجايي كه سازمان هاي دولتي از جمله بزرگترين مصرف كنندگان منابع انرژي و امكانات مي باشند هرگونه اقدام در راستاي استقرار نظام اصلاح الگوي مصرف بدون در نظر گرفتن اين سازمانها مفيد نخواهد بود. اهميت و ضرورت توجه به استانداردها و الگوهاي مصرف اهداف(objectives): مقاصدي كه در قالب عملكرد سازماني است و سازمان خود را مقيد به حصول آنها مي داند .اهداف حتي المقدور بايد كمي باشند. نيازسنجي(need assessment): به كار بردن شيوه هايي كه به كمك آن بتوان نيازهاي اهداف سازماني را تعيين كرد.اولين هدف نيازسنجي ،توليد اطلاعات و شاخص ها درباره نيازهاي مردم،سازمان ها و جامعه هدف است. شاخص(index): ملاک ها و اصولی است که خصوصیات کیفی را در قالب کمیت بیان کرده و آنها را قابل بررسی و ارزشیابی می کندشاخص ها معمولا از اهداف ،خط مشی ها ،نگرش ها و یا موقعیت ها سرچشمه می گیرند و مانند علائمی که مسیر را مشخص کنند ،در استانداردها و الگوها مورد استفاده قرار می گیرند. اثربخشی(effectiveness): میزان تامین مقاصد تعریف شده توسط یک فرایند،شخص،محصول،برنامه یا میزان پاسخگویی به نیازهای جامعه هدف. به عبارت دیگر انجام کارهای درست. کارایی(efficiency): بیشینه سازی بهره برداری و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن با استفاده از کمترین ورودی ممکن.به عبارت ساده تر کارایی عبارت از انجام درست کارها. بهره وری(productivity): استفاده بهینه از منابع با پیاده سازی استانداردها و الگوها ،مطابق با شاخص ها(اعم از نیروی کار،سرمایه،زمین،موادو..)در فرایند تولید کالاها و ارایه خدمات.بهره وری ترکیبی از کارایی و اثربخشی است. فرایند(process): مجموعه ای از فعالیت های مرتبط یا تاثیرگذار که ورودی ها را به خروجی ها تبدیل می کند. بازمهندسی فرایندها(process Reengineering): عبارت است از بازاندیشی و بهبود مستمردر فرایندها و روشهای انجام کار(انتخاب و پیاده سازی بهترین الگوها و استانداردها در حیطه فعالیت ها)برای دستیابی به مطلوبترین سطح بهره وری در سازمان. توسعه پایدار(sustainable Development): در سال1992 بطور گسترده در ادبیات مدیریت و محیط زیست وارد شد و در کلیه ابعاد اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و فنی مورد توجه قرارگرفت.عبارت است از استفاده بهینه از کلیه منابع برای توسعه نسل امروز با حفظ حقوق نسل های آینده و دیگران. بهوبد مستمر(continual improvement): فعالیتی است تکرارشونده برای افزایش توانایی برآوردهای الزامات در یک الگو و یا استاندارد .به عبارتی ساده تر بهبود مستمر همان اصلاح استانداردها و الگوهای موردنظر می باشد. ممیزی(audit): بررسی به منظور تعیین اینکه آیا فعالیت ها و نتایج حاصل از آنها با ترتیبات برنامه ریزی شده مطابقت دارد و آیا این ترتیبات بطور موثر و مناسب برای دستیابی به خط مشی و اهداف سازمان اجرا شده اند یا خیر؟ فرهنگ مصرف: مجموعه ای از عادات ،ارزش ها،اخلاق و الگوهای خاص مصرف در شرایط گوناگون اجتماعی که نماد علمی آن الگوهای مصرف در هر سامانه از قبیل فرد،خانوار ،بنگاه دولت و ملت است. برچسب انرژی(Energy label): صفحه ای است حاوی اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و تجهیزات انرژی بر.در این برچسب شاخص مصرف انرژی وسیله موردنظر به همراه رتبه های برچسب انرژی با حروفAتاGکه دارای رنگ بندی ازسبزپررنگ تا قرمزتیره می باشد،نشان داده شده است.این برچسب برای استفاده مصرف کنندگان مختلف برای مقایسه وسیله های پربازده و کم بازده مورداستفاده قرارمی گیرد.از لحاظ هزینه سرمایه گذاری اقلام رتبه انرژیA نسبت به Cپرهزینه ترند اما هزینه بهره برداری(هزینه برق مصرفی) آنها کمترند. استانداردسازی(standarization): عبارت است از فعالیت مربوط به استقرار و تثبیت شرایط و مقرارت لازم برای رسیدن به مطلوبترین سطح بهینه در زمینه های مورد انتظار . دین اسلام بر دوری از ”اسراف“ تاکیدفراوانی دارد.پرهیزگاری ،میانه روی و بهره گیری صحیح از نعمت های الهی به اندازه ای مورد تاکید اسلام است که رعایت این مهم ،مایه سعادت و خوشبختی فرد و جامعه تلقی گردیده است.تبذیر بر خلاف اسراف تنها یک واژه اقتصادی است و در معنای هدر دادن مال و به تعبیر عامیانه ریخت وپاش بکار رفته است. بيش از يك قرن است مباحث مدیریت منابع و مصرف پایدار در دنیا بصورت جدی مطرح گردیده و الگوها ،مدل و استانداردهای مختلفی پیرامون مديريت صحيح منابع ،بهبودمستمر فرايندهاي كاري ، مهندسي مجدد ،يكپارچه سازي و سازگاري در حال پياده سازي مي باشند. ديدگاههاي متفاوت درباره مصرف مقايسه سرانه هاي مصرفي كشورها مقايسه متغيرهاي مهم مصرف در ايران وكشورهاي توسعه يافته با نگاهی به آمار مصرف انرژی و شاخص های مهمی چون سرانه مصرف انرژی،شدت انرژی و بهره وری انرژی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان در می یابیم،در عرصه رقابت جهانی که به سمت مصرف کمتر(بهینه)و تولید بیشتر در حرکت است، اتلاف انرژی زیادی در بخش های عمومی_دولتی از جمله بیمارستانها را شاهد هستیم. مصرف گرايي هدف اقتصاد سرمايه داري نيزهمان سود سازي مضاعف يعني فروش كالاهاي بيشتر و در نتيجه سود بيشتر است و براي رسيدن به اين منظور نيز بايد فرهنگ مصرف گرايي را در كشورهاي موردنظر (مشتريان)رواج دهد. مهمترين عوامل رواج اين مصرف گرايي عبارتنداز: 1- تجار بزرگ 2- خرده فروشان 3- صاحبان تبليغات 4- توليدكنندگان كالاها و خدمات 5- بانك ها و بنگاه هاي مالي 6- اشخاص حقيقي و حقوقي با نفوذ اشكال مختلف بروز مصرف گرايي در جوامع در حال توسعه مزايا و ضرورت استانداردسازي و اصلاح الگوهاي مصرف در سازمان ها ضرورت هاي زيست محيطي فصل دوم آشنایی با استانداردهای بین المللی و الگوهای مصرف انواع استاندارد ها ،مدل ها و الگوها موسسات استانداردسازی بین المللی 3- استانداردTUV: یکی از معتبرترین استانداردهای دنیا متعلق به سازمانی در آلمان است که روی سلامتی کالاهای ارایه شده از جانب شرکت های مختلف نظارت دارد تا استانداردهای ارایه شده براي سلامت انسان و محیط زیست را تامین کند. 4- استاندارد حلال ():این استاندارد مختص کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان است و بیشترین کاربرد آن برای موادغذایی می باشد و نشان می دهد که مسلمانان می توانند ماده غذایی را که از چنین استانداری برخوردار است ،مصرف کنند.در سال 2006 بنگاه توسعه صنعت حلال (HDC) برای هماهنگی و یکپارچه شدن توسعه صنعت حلال در مالزی تاسیس شد. استاندارد امريكاANSI: يك موسسه خصوصي غيرانتفاعي است كه بر نحوهء استانداردهايي كه براي محصولات ،خدمات ،روندها،سيستم ها و كار كارمندان صادر مي شود،نظارت مي كند.يكي ديگر از كارهاي اين موسسه آن است كه استانداردهاي آمريكا را با استانداردهاي جهاني تطبيق مي دهد تا از آنها به صورت جهاني و در سطحي وسيعتر نيز بتوان استفاده كرد. نكته: همه استانداردها،الگوها و مدل ها همواره در حال تكامل و بازنگري (اصلاح مستمر) و هيچ نسخه اي ،نسخه نهايي محسوب نمي شود. استانداردهاي درون سازماني استانداردهاي ملي وظايف و اهداف ملي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران استاندارد بين المللي مديريت كيفيت استانداردهاي بين المللي فني و مهندسي استاندارهاي بين المللي پروتكلي استاندارد بين المللي زيست محيطي استانداردبين المللي بهداشت حرفه اي و ايمني شغلي استاندارد بين المللي مديريت ايمني مواد غذايي الگوهاي بودجه ريزي و مديريت هزينه مديريت هزينه نقش فراهم كننده اطلاعات براي تصميم گيري مديريت را داراست و بايد بتواند در بهينه نمودن هزينه ها به مديريت ياري برساند: تعيين هزينه منابع مصرف شده در انجام فعاليت هاي مهم سازمان تعيين ميزان كارايي و بهره وري عملكرد فعاليت ها - تعيين و ارزيابي فعاليت هاي جديد كه اجراي آنها باعث بهبود عملكرد آينده سازمان مي شود هفت اصل مديريت هزينه موٍثر 2- ارتقاي دانش و ابزاركار دانش و ابزاركار عواملي هستند كه باعث مي شوندكاركنان با ميل و رغبت بيشتر به كار اشتغال ورزند و تمايل براي انجام آن را به بهترين نحو داشته باشند.سطح دانش مناسب ،شايستگي و صلاحيت ،اجزاي ضروري توانايي انجام كار محسوب مي شود. 3- درك قوي از قيمت تمام شده محصولات و خدمات اطلاعات مربوط به قيمت تمام شده محصول يا خدمات مورد انتظار ،به عنوان هسته مركزي اغلب تصميم گيري ها به شمار مي رود وسيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت درك بهتري از بهاي تمام شده محصولات و خدمات را ارايه مي نمايد. 4- برتري(مزيت)،انتظارات مشتريان امروزه مشتريان نه تنها انتظار عملكرد بد يا نامطلوب از سازمان را نمي پذيرند بلكه انتظار عملكرد بهتري را نيز دارند . 5- كاهش پيچيدگي ها و حذف فعاليت هاي غير ضروري امروزه اكثر سازمان ها بايد بخش عمده اي از فعاليت ها و گزارش هاي زايد و غيرقابل استفاده و كم ارزش را حذف كنند.و فعاليت هاي خود را بر اساس استانداردها و الگوهاي صحيح مورد توجه قراردهند. 6- توجه به دانش محوري استخدام كاركنان ماهر يك تصميم مهم و ضروري براي سازمان هاي امروزي است.توجه به دانش در رويه هاي استخدامي،ارتقاي انتصابات و پرداخت ها،اعطاي تسهيلات و پاداش،مصداق هايي براي دانش محوري سازمان است. دانش محوري فرايند يادگيري سازمان را تسهيل كرده و حركت به سوي يك سازمان يادگيرنده را هموار مي كند. 7- هزينه هاي سازماني الف هزينه هاي ساختاري(هزينه هاي غيرمستقيم): همان هزينه هاي اداري و پشتيباني سازمان ها محسوب مي شود ب)هزينه هاي عملكردي(هزينه هاي مستقيم):هزينه هايي هستند كه توسط ساير حوزه هاي سازمان به جز امور اداري و پشتيباني هزينه مي شود. الگوي مصرف آب شهري براي رفع مشكلات مربوط به آب الگوي مديريت تلفيقي آب با دوسياست كلي و يك هدف اصلي مطرح گرديد: 1- با آب بايد به عنوان يك كالاي اقتصادي اجتماعي و زيست محيطي برخورد شود 2- سياست ها و گزينه هايي كه مديريت آب را هدايت مي كند،بايد در چارچوبي يكپارچه تحليل شود. هدف اصلي مديريت تلفيقي اين است كه به واسطه مديريت تلفيقي آب،توسعه پايدار،كارآمد و عادلانه منابع آب حاصل شود.بنابراين مباني مديريت تلفيقي بر پايه تركيب پذيري مديريت تامين با مديريت تقاضا استوار بوده كه جنبه هاي زيست محيطي،اجتماعي و اقتصادي را در نظر بگيرد. مصارف سرانه آب بر حسب ليتر در روز (تا سال90) * اين الگو توصيه شده به تناسب مناطق جغرافيايي متغير است. مصرف سرانه آب در بعضي كشورها الگوي مصرفي آب كشاورزي مقايسه مصرف آب كشاورزي در آبياري انواع محصولات الگوي مصرفي حامل هاي انرژي مصرف نفت خام در بخش هاي مختلف مقررات 17،15و19مقررات ملي ساختمان مدلهاي گرمايش -گرمايش مركزي(گرماي مورد نياز تمام قسمت ها در يك قسمت از ساختمان توليدو به كمك وسايل توزيع از جمله رادياتور،فن كوئل ،كانال و...به بخش هاي مورد نياز فرستاده مي شود) -گرمايش موضعي(اين گرمايش به صورت مستقل و در محل خاصي از محيط اداري يا مسكوني نصب مي گردد از قبيل شومينه ها و بخاري ها گرمايش آب: حدود 15 تا 20 درصدانرژي مصرفي هر ساختمان صرف تامين آب گرم بهداشتي مي شود.از اين رو انتخاب آبگرمكن(نفتي،گازي و خورشيدي) مناسب تاثير مهمي در كاهش مصرف سوخت خواهد داشت. نكات كاربردي در مصرف آب گرم: - دماي آبگرمكن بين55تا60درجه سانتي گراد تنظيم گردد. - سيستم گرمايش آب را هنگامي كه براي مدت طولاني خارج از ساختمان هستيد خاموش كنيد. - اطمينان حاصل كنيد كه شيرهاي آب گرم نشتي نداشته و چكه نمي كنند. - به منظور كاهش اتلاف حرارت از آبگرمكن،مي بايست يك پوشش حرارتي بر روي مخزن آب گرم قرار داده شود و لوله هاي آب گرم نيز،عايق شوند.اين كار روش مناسبي براي كاهش اتلاف گرماست و مصرف سوخت و هزينه هاي گرمايش آب را كاهش مي دهد. - از آبگرمكن هاي گاز سوز فوري (بدون مخزن)با رده انر‍ژي بالاتر (A) استفاده كنيد چون صرفه جويي در مصرف سوخت را به دنبال دارد. رده انرژي A نسبت به G داراي 37درصد صرفه جويي در مصرف سوخت مي گردد. چيلر: يكي ازروشهاي اصلي سرمايش در ساختمانها،سرمايش به وسيله گاز طبيعي يا گاز مايع است.تجهيزاتي كه از طريق گاز طبيعي يا مايع كار مي كنندچيلر ناميده مي شوند. چيلرها در موتورخانه يا پشت بام و يا در محيط باز نصب مي شوند و با اتصال به يك سيستم تهويه مطبوع ، نظير هوا ساز يا فن كوئل فضاي داخل ساختمان را خنك مي كنند. كه داراي دو مدل جذبي(براي مناطق معتدل و خشك تا دماي 35 درجه عملكرد مناسبي دارند) و تراكمي مي باشند. ظرفيت مناسب براي كولرهاي آبي ظرفيت مناسب براي كولرهاي گازي حمل و نقل مقايسه مصرف سوخت خودرو در ايران و چندكشور نمونه به دلايل مختلفي از جمله پايين بودن راندمان مصرف سوخت در خودروها ،استاندارد نبودن روش هاي حمل و نقل،ناهماهنگي و عدم مديريت حمل و نقل و نبود الگوها و استانداردها باعث اتلاف منابع و سرمايه هاي انساني و مادي در زمينه حمل و نقل مي گردد. موارد قابل بررسي در زمينه اصلاح الگوي مصرف در بخش حمل و نقل: 1- گسترش خدمات الكترونيكي و پست الكترونيكي و كاهش مراجعات حضوري در فعاليت ها 2- توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل شهري و بين شهري،رويكردهاي نوين فني و مهندسي؛محوريت ناوگان حمل و نقل عمومي 3- خصوصي سازي صنايع خودروسازي براي رقابتي نمودن كيفيت خودروها،خصوصا مقوله مصرف انرژي خودروها 4- استاندارد نمودن سرانه هاي مرتبط در امور حمل و نقل عمومي و پياده سازي آنها 5-توسعه شبكه ناوگان ريلي 6- بهره گيري از خودروهاي سبك ديزلي در كشور 7- توجه بيشتر به مديريت عرضه و تقاضا در امر حمل و نقل -استفاده از سوخت هاي جايگزين(برقي ،هيدروژني،پيل سوختي ،گازسوز،سوخت خورشيدي) مدلهاي جايگزين براي حامل هاي انر‍ژي موقعيت كشور ايران از نظر ميزان دريافت انرژي خورشيدي انرژي هسته اي: با توجه به تجديدپذيربودن انرژي هسته اي و مهيا بودن مواد اوليه آن در ايران،امكان به كارگيري گسترده اين انرژي در شبكه برق كشور وجود دارد.انر‍ژي هسته اي مي تواند انرژي الكتريسته بيشتر و ارزانتري را واردشبكه برق هر كشوري نمايد. انرژي بادي: انرژي باد يك فناوري است كه با سرعت در سراسر جهان در حال توسعه مي باشدو در سالهاي آينده تامين كننده نيازهاي صنايع ،ادارات و منازل با يك انرژي تجديدپذير و سالم خواهد بود. انرژي زمين گرمايي: انرژي زمين گرمايي از حرارت حاصل از تجزيه مواد راديواكتيو،هسته مذاب كره زمين و واكنش هاي درون زمين سرچشمه مي گيرد.چشمه هاي آب گرم نمونه هايي از انرژي زمين گرمايي هستند.حدود بيست كشور از اين انرژي براي گرم كردن خانه ها،آب و يا براي توليد الكتريسته استفاده مي كنند. انرژي زيست توده: گونه هاي مختلفي از انرژي سوخت منابع جامد وگازي ،موادشيميايي و ديگر مواد را مي توان به وسيله فناوري هاي بيوانرژي از منابع گياهي-جانوري تجديدپذير بدست آوردانرژي زيست توده چهارمين منبع بزرگ انرژي در جهان بوده و 14 درصد انرژي جهان را فراهم مي كند. الگوهاي مصرف برق نسبت مصرف انر‍ژي براي لوازم مختلف در كشورهاي توسعه يلفته در سال2006 برچسب هاي مصرف انر‍ژي فوائد استفاده از برچسب هاي مصرف انرژي مدل هاي چيدمان واحدهاي اداري و كاري هدف اصلي از مهندسي چيدمان اين است كه فرايندكار،مواد،افراد و اطلاعات در بين سيستم را بصورت بهينه تضمين كند. انواع چيدمان هاي اساسي 1- چيدمان ثابت: در پروژه هايي كه محصول نمي تواند حركت كند،به كار مي روند.كشتي سازي،ساختمان سازي ،هواپيماسازي،از اين نوع محصولات هستند.در اين چيدمان محصول در همه چرخه هاي توليدثابت باقي مي ماند و تجهيزات،نيروي انساني،مواد و منابع ديگر به محيط توليدي آورده مي شود. چيدمان فرايندي: به عنوان چيدمان عملكردي نيزشناخته مي شود و دربردارندهء گروهي از فعاليت هاي مشابه در ادارات يا ايستگاههاي كاري است كه طبق فرايند يا عملكرد آنها شكل مي گيرد. در يك فروشگاه زنجيره اي بخش هايي جداگانه براي لوازم خانگي،لباس هاي مردانه،لباس هاي زنانه،لوازم آرايشي و كفش سازماندهي مي گردد. در بيشتر سازمان ها بخش دبيرخانه و تايپ در طبقه همكف و مديريت ارشد در طبقات آخر ساختمان مستقر ميگردد. تجهيزات و ايستگاههاي كاري در چيدمان فرايندي هدف اصلي است و عوامل انساني در به كاربردن تجهيزات و فعاليت ها در ايستگاه هاي بخش هاي ويژهء خود مهارت يافته اند. مزيت چنين چيدماني انعطاف پذيري آن است. 3- چيدمان توليدي چيدمان توليدي بيشتر با عنوان خط مونتاژ معروف است،فعاليت ها را در خطي بر طبق رديف عمليات مرتبط كه لازم است براي جمع آوري محصول خاص انجام گيرند،مرتب مي كند.هرمحصول خط خودش را دارد.چيدمان توليد براي توليد انبوه يا عمليات مكرر كه درآن تقاضا ثابت و حجم بالا مي باشد،مناسب است. 4- چيدمان تركيبي اين چيدمان تركيبي از چيدمان هاي توليدي و فرايندي است 5- چيدمان لوازم اداري عبارت است از انتخاب بهترين مكان براي چينش امكانات اداري در محيط كاري ،مثلا اين نوع چيدمان بهتريت محل استقرار دستگاه چاپگر و اسكنر (كه در شبكه سازمان به اشتراك گذاشته شده است)در يك اتاق كاري را مشخص مي كند.اگر اين انتخاب محل هم مناسب نباشد،كاركنان تمايلي به بهره گيري از ابزار و دستگاههاي فوق را نخواهند داشت و متقاضي تهيه دستگاه و ابزار اختصاصي مي شوند. 6-چيدمان به منظور تخصيص فضاي اداري استانداردنمودن فضاي محيط كار (مساحت و موقعيت)به تناسب نيازسنجي هايي صورت مي گيرد.براي طراحي اين چيدمان از متخصصين ،تكنسين و نرم افزارهاي مربوطه مي توان بهره گرفت.در اين تكنيك ها به نكات زير توجه مي شود: 1- استفاده از تجهيزات مشترك 2- تعداد تردد درون سازمان و مراجعات ارباب رجوع 3- توالي و ترتيب انجام كار 4-انجام فعاليت هاي مشابه،عدم ايجادمزاحمت به فعاليت ساير واحدها 5-حجم فعاليت هاي مورد انجام در واحد 7- چيدمان به منظور سهولت نظارت بر فعاليت ها اين نوع چيدمان به صورتي است كه بيشترين نظارت و كنترل بر فرايند كار و امور حاصل مي گردد..مثال ساده آن،دستگاهاي اسكناس شمار در بانك ها مي باشد كه بايد درمحلي قرارگيرد كه مشتريان بصورت مستقيم نحوه شمارش اسكناس رامشاهده نمايند. 8-چيدمان متناسب با فرصت ها و منابع در اين نوع چيدمان استفاده حداكثري از فرصت ها و منابع محور چيدمان است.مثلا شركت هاي توليد گوشي همراه ،مرحله طراحي و مهندسي را در كشورهاي اروپايي انجام مي دهند و چيدمان خط توليد را در كشورهايي مانندچين كه نيروي انساني و مواد اوليه ارزان در خط توليد دارند بهره مند گردند. الگوهاي بازيافت مواد بازيافت ضايعات كشاورزي سالانه مقداري زيادي محصولات كشاورزي توليد مي گردد و ضايعات آن نيز بسيار زياد مي باشد كه بسياري از اين ضايعات مجددا استفاده نمي شود. كه شامل ضايعات حاصل در مزارع يا كشتزارها(ضايعات كاشت و برداشت و..) و ضايعات خارج از مزارع(ضايعات حمل و نقل،انبارداري و..) مي باشد. بازيافت ضايعات و فاضلاب هاي صنعتي اين مورد شامل پساب هاي كارخانجات مختلف مثل صنايع نساجي ،الكل سازي،چوب و كاغذ وپساب صنايع غذايي مانند آب پنير و تفاله ميوه ها مي باشد.در پساب كارخانجات مذكور ميزان زيادي زيست توده وجود دارد كه از آنها براي توليد انرژي و غذاي دام مي توان استفاده نمود.و همچنين توليد الكل صنعتي از اين پساب. ضايعات جامد منظور از ضايعات جامد شهري،زباله ها هستند كه خود شامل دو نوع مي شود،زباله هاي معمولي و زباله هاي ويژه. زباله هاي معمولي مانند زباله هاي منازل ،زباله هاي حجيم خانگي،زباله هاي غيرآلوده بيمارستاني،زباله باغ ها و گلخانه ها و زباله كسبه و ادرات است. زباله هاي ويژه مانند زباله هاي صنعتي،نخاله هاي ساختماني،لاستيك هاي فرسوده،موادراديواكتيو و زباله هاي آلوده بيمارستاني. فصل سوم متدولوژي پياده سازي الف)روش اول:بهره گيري از مراكز و موسسات معتبري كه در پياده سازي استانداردهاي بين المللي در زمينه خاصي مهارت داشته و درقالب قرارداد اقدام به پياده سازي بين المللي (الگوها و مدل هاي) مربوطه در سازمان ها و شركت ها مي نمايند (استانداردهاي بين المللي نياز به تدوين شاخص هاي عمومي ندارد و صرفا اين شاخص ها در آن سازمان بومي(سازگار) شوند). ب) روش دوم:سازمان ها تمايل به برون سپاري اين فرايند ندارد يا هنوز در سطح بين المللي در زمينه هاي موردنظر ،استاندارد و الگوي خاصي به عنوان مرجع تدوين نشده است و تنها برخي از سازمان ها و شركت ها،تمايل به تهيه و پياده سازي استاندارداختصاصي و انحصاري دارندو اين استاندارد خاص را به عنوان مزيت رقابتي مورد استفاده قرار مي دهند. ايجاد و پياده سازي استاندارد درون سازماني است نياز به تدوين (يا اصلاح) شاخص هاي اختصاصي مي باشد.و گاها نتايج آن منجر به شكل گيري يك استاندارد،مدل و يا الگويي با اعتبار جهاني مي شود. سازمان ها يا شركت ها قبل از پياده سازي استانداردها و الگوهاي موردنظر بايستي راهبردها و اهداف اثربخشي در سه حيطه توليد،توزيع و مصرف داشته باشند. و در صورت وجود راهبردها و اهداف اثربخش ،نتايج رضايت بخشي از اين پياده سازي حاصل مي گردد. گاها مشاهده مي شود سازمان هايي اهداف و راهبردهاي مشخص و تدوين شده اي ندارند ولي اقدام به استقرار استاندارد خاصي نموده اندْ،كه صرفا ماهيتي تبليغاتي دارند،در واقع بايد راهبردها و اهداف اثربخش در سازمان ها منشاء تغيير و اصلاح باشند. مراحل و گام هاي هفت گانه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف 1- گام اول – تشكيل ستاد راهبردي اهداف: اين ستادبه منظور سياست گذاري در دامنه كاربرد و الزامات كلي،هدايت و هماهنگي در پياده سازي،نظارت و نهادينه كردن استانداردها و الگوهاي مطابق راهبردها و اهداف در هر سازماني تشكيل مي شود. اعضاي اين ستاد: مديران ارشد،كارشناسان خبره و رؤساي كارگروهاي تخصصي هستند. وظايف: 1- تشكيل كارگروه هاي تخصصي،هدايت و هماهنگي بين آنها: - كارگروه تخصصي تحقيق و توسعه(فني/مستندسازي) - كارگروه تخصصي پياده سازي(استقرار) - كارگروه آموزش و فرهنگ سازي(نهادينه كردن) كارگروه تخصصي نظارت و ارزيابي(مميزي) 2- تعيين اولويت ها و شاخص هاي موردنياز مطابق نيازسنجي به عمل آمده (توسط كارگروه تخصصي)در راستاي اهداف سازمان 3- ايجاد سيستم پشتيباني و تعهدي زيرساختي(مديريتي،مالي،اطلاعاتي و مديريت دانش و..) از فرايندپياده سازي و استقرار استانداردها 4-سازماندهي،اداره و كنترل فرايند استانداردسازي در مراحل هفتگانه آن 5-تصويب مستندات و ابلاغ الزامات ،الگوها و استانداردها و رسميت بخشيدن به آنها 6- نظارت بر فرايند پياده سازي استانداردها و الگوها و حل و فص نواقص و مشكلات 7- بازنگري تطبيقي راهبردها و اهداف اثربخش و ايجاد سيستم پويا در فرايند اصلاح و بهبود مستمرالگوها 8- تعامل و هماهنگي با مراكز استانداردسازي ملي و بين المللي يا نمايندهء آنها وظايف عمده كارگروه ها -كارگروه تخصصي تحقيق و توسعه(فني/مستندسازي) *تشكيل كارگروه هاي فرعي در صورت نياز *نيازسنجي استانداردها و الگوهاي موردلزوم مطابق با راهبردها و اهداف فعاليت ها *تهيه شاخص هاي اختصاصي براي هر استاندارد *بومي نمودن شاخص هاي عمومي(در استانداردهاي بين المللي) *اولويت بندي استانداردها و الگوها و شاخص هاي انتخابي *رتبه بندي و مشخص نمودن مقياس هاي اندازه گيري *تهيه فرم ها موردنياز براي كارگروه پياده سازي *تهيه پيش نويس استانداردها و الگوها در قالب نظام نامه *تعامل و هماهنگي صنفي با كارگروه ها و مراكز استانداردسازي مرتبط كارگروه تخصصي پياده سازي(استقرار): - تعيين منابع،وظايف و مسئوليت استانداردهاوالگوهاي ابلاغي - حصول اطمينان از استقرار استانداردها و الگوهاي موردنظر به طور صحيح. - گزارش دهي به ستادراهبردي درباره نحوهء پياده سازي - ايجاد ارتباطات(درون و برون سازماني) و هماهنگي هاي لازم با طرف هاي مرتبط با استانداردها و الگوهاي ابلاغي كارگروه آموزش و فرهنگ سازي(نهادينه كردن): - تدوين سرفصل ها و محتواي دوره هاي آموزشي موردنياز - تدابير لازم براي آموزش هاي نگرشي و مهارتي براي اعضاي ستاد راهبردي و كارگروهاي تخصصي -تدابير لازم براي آموزشهاي توجيهي كاركنان و آگاه سازي جامعه هدف و مشتريان -تدابير لازم براي درگير نمودن سيستم نظام پيشنهادها،كاركنان و جامعه هدف در فرايند استقراراستانداردها و الگوها كارگروه تخصصي نظارت و ارزيابي(مميزي): - پايش ،سنجش و اندازه گيري مقياس ها و شاخص ها از نحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي موردنظر - نظر سنجي از مشتريان و جامعه هدف - شناسايي و ارزيابي انطباق ها و يا عدم انطباق ها - كنترل سوابق و مستندات - حصول اطمينان از نحوهء اجراي صحيح و كامل استانداردها و الگوها - ارائه پيشنهاد براي اقدامات اصلاحي م پيشگيرانه گام دوم- تدوين شاخص ها و مقياس هاي اندازه گيري نحوهء استخراج و ضوابط تدوين شاخص هاي اختصاصي ضوابطي كه بايد يك شاخص داشته باشد: 3- شاخص ها، بايستي تا آنجا كه ممكن است به صورت كمي باشند.بدين معني كه قابل اندازه گيري و مقياس بندي باشند. 4- شاخص ها بايد بصورت شفاف،ساده و واضح و با مقياس هاي مشخص در جملات كوتاه بيان شوند و از به كاربردن لغات و جملات نامفهوم و نارسا خودداري گردد. 5- بايد شاخص ها به گونه اي تدوين شوند كه برداشت همه كاركنان و دست اندركاران از مفهوم انها يكسان باشد و ديگر نياز به توضيح و تفسير نباشد. 6-شاخص ها بايد عيني باشند و از بكاربردن مفاهيم ذهني و انتزاعي در آنها خودداري گردد. 7- شاخص هايي كه قابل اندازه گيري نباشند به عنوان شاخص كيفي مطرح مي گردند.عموما شاخص هاي كمي در استانداردها و شاخص هاي كيفي در الگوها بكار برده مي شوند. 8- شاخص هابايد هم راستا با شاخص هاي مطلوب (در سطح انتظارات ملي و بين المللي) باشند. 9- پس از تدوين شاخص ها،به منظور نظارت و ارزيابي بر نحوهء اجراي استانداردها و الگوها،بايستي تمامي شاخص ها ،مقياس بندي و ضريب بندي گردند تا بتوان از ابعاد مختلف مورد ارزيابي قرارگيرند.چرا كه متناسب با ماهيت شاخص ها ارزيابي كمي يا ارزيابي كيفي صورت مي پذيرد.مثلا شاخص مصرف برق با در نظر گرفتن اقليمي واحد (گرمسيري يا سردسيري)نمي تواند با يك ضريب باشد. 10- تعامل و ارتباط شاخص ها با يگديكر تعيين گردد. گام سوم- تدوين و ابلاغ استانداردها و الگوها گام چهارم- آمو‍زش و توانمندسازي گام پنجم- پياده سازي استانداردها و الگوها 4- حصول اطمينان از اين كه استانداردها و الگوها استقرار مي يابند و نگهداري مي شوند. 5- گزارش دهي به ستادراهبري درباره نحوهء پياده سازي و هرگونه نيازي كه به استقرار استانداردها و الگوها كمك مي نمايد. برون سازماني و داخلي 6- ايجاد ارتباطات () و هماهنگي هاي لازم با طرف هاي مختلف مرتبط با استانداردها و الگوهاي ابلاغي 7- گزارش دهي به ستادراهبري در خصوص عملكرد سيستم در مرحلهء بعد از استقرار و ارايه پيشنهادها و توصيه هايي براي بهبود مستمر گام ششم- نظارت و ارزيابي نحوء اجرا فرايند نظارت و ارزيابي از چهار مرحله اصلي تشكيل شده : در زير بخشي از آن اشاره مي شود: تناسب با خط مشي و اهداف سازمان نظر مشتريان و خدمت گيرندگان الزامات قانوني،مقرراتي و قراردادي ماهيت شاخص ها و مقياس ها واكنش جامعه و مخاطرات احتمالي نظر مديريت سازمان،سهامداران و تامين گنندگان،توليدكنندگان و كاركنان رعايت امور زيست محيطي رعايت حدودمقررات مالي و قيمت تمام شده برآورده شدن انتظارات از بعد كيفيت و كميت توانمندي كاركنان شناسايي نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهديدها 4- انجام نظارت و ارزيابي ،متناسب با زواياي موردنياز از طرق مختلف(تهيه چك ليست،بررسي سوابق،بازخوردمثبت و منفي،مصاحبه،مشاهده،آزمايش،كنترل آماري فرايند و...) گام هفتم- برنامه هاي بهبودمستمر 3- عملكرد فرايند و انطباق محصولات و خدمات 4- وضعيت اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه 5- پيگيري هاي انجام گرفته از بازنگري هاي قبلي مديريت 6-تغييراتي كه مي تواند استانداردها را تحت تاثير قراردهد 7- توصيه هايي براي بهبود در بخش خروجي مواردزير(با ماهيت تصميم گيري)بررسي مي شوند: 1- بهبود اثربخشي استانداردها و الگوها و فرايندهاي آن 2- بهبود كيفيت خدمات 3- بهبود كيفيت محصولات 4- بهبود كيفيت توزيع 5- بهبود هزينه ها و منابع فصل چهارم اين فصل به منظور افزايش سطح مهارتي فراگيران تدوين شده است و به مواردي از تكنيك ها و راه كارهاي عملياتي براي صرفه جويي و مصرف بهينه در محيط هاي كاري مي پردازد. منابع انساني زمان و مكان آب وسايل برقي و روشنايي وسايل الكترونيكي گاز،بنزين،گازوئيل و نفت كاغذ و نشريات امورارتباطات و مكالمات تاسيسات گرمايشي و سرمايشي امور ساختمان در و پنجره امورنقليه و ناوگان حمل و نقل بازيافت مواد امور مراسم موفق و پيروز باشيد

قسمتی از متن بالا پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .

  

 « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »


مبلغ قابل پرداخت 55,510 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 427

مطالب تصادفی

  • ربات معامله گر پاکت آپشن
  • جزوه آموزشی نرم افزار Clemex- مهندسی مواد
  • مبانی مردم شناسی - انسان شناسی فرهنگی - دانیل بیتس، فرد بلاگ - ترجمه ثلاثی- پیام نور - pdf
  • اصول طراحی سیستم روشنایی طبیعی
  • سمینار درس ابزار دقیق

فروشگاه جزوه تحقیق پاورپوینت