اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یادسته بندی سایت
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها
پر فروش ترین های فورکیا
پر بازدید ترین های فورکیا
برچسب های مهم
پیوند ها
کتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد اسلاید : 27
بسم الله الرحمن الرحیم کار و کارگر اصول سرپرستی اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر 11 در اول ماه مه 1886، پلیس شیکاگو با حمله به تظاهرات گسترده کارگران، که برای هشت ساعت کار در روز، و حق تشکیل اتحادیه های کارگری برپا شده بود، آنان را به خاک و خون کشید. چند روز بعد، دادگاه چند تن از رهبران کارگران را محاکمه، و به مرگ محکوم کرد. یکی از رهبران کارگران اعتصابی، پس از اعلام رای ، در برابر دادگاه چنین گفت: کارگران اینک دریافته اند، که می توانند با اتحاد و همبستگی، و مبارزه جمعی بر مشکلات خود فائق آیند. کارگران دریافته اند که چه قدرت عظیمی در اتحاد آنان نهفته است، و به همین دلیل است که کارفرماها با تمام توان می کوشند تا اتحاد کارگران را بشکنند، و میتینگ کارگران را به خون بکشند. ما کارگران گرد هم آمدیم تا اندکی از حقوق خود را باز پس بگیریم؛ اما اکنون از دادگاه و زندان سر در آورده ایم . آیا این است معنای برابری و عدالت در جامعه ما؟ امروز اگر صدای حق طلبانه ما را با گلوله خفه می کنید، مطمئن باشید که این صداها دیگر خاموش شدنی نیست، و هر روز طنین آن رساتر خواهد شد. رهبران کارگران شیکاگو به دست مستکبران جان باختند؛ اما حقانیت گفته هایشان به تدریج بر همگان مسلم شد. در سال 1889، کنگره بین المللی کارگران در پاریس، به پیشنهاد نماینده کارگران آمریکا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانی کارگر برگزید، و در پی آن در بسیاری از کشورهای دنیا، کارگران با برپایی اعتصاب و تظاهرات گسترده، این روز را گرامی داشتند و یاد و خاطره کارگران به خاک و خون کشیده شده را زنده نگه داشتند. سازمان بین المللی کار الف) هدف ها و فعالیت ها ب ) مدیریت وضعیت کنونی طبقه کارگر و جنبش کارگری ایران در کشور ما با توجه به سرکوب و حذف سندیکاهای مستقل و آزاد کارگری و نابودی سازمانها و تشکیلات دیگر کارگری، عرصه اقتصاد، سیاست و اجتماع کاملا یکسویه در اختیار دولتیها و اجراکنندگان دستورالعملهای صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی قرار گرفت که با لایههای سطحی و روکش های به ظاهر مذهبی و دینی بومی تزیین گردید. در نبود نمایندگان واقعی طبقه کارگر در عرصههای مختلف اجتماعی، وضعیت اجتماع شدیدا دو قطبی گردید. با بیبرنامگی کامل که بر امور سایه افکند و تبعیت از برنامههای خصوصی سازی بدون حضور سندیکاها و فدراسیونهای آزاد و مستقل کارگری و بدون ایجاد پوشش امنیت اقتصادی – اجتماعی برای بیکاران، بازنشستگان، بیماران، روستاییان و اقشار فرودست اجتماعی، طبقه کارگر با بحرانی عمیق و موحش روبرو شده است که در تاریخ ایران سابقه نداشته است. نرخ رشد بیکاری که به صورت فزایندهای در حال افزایش است، پیش بردن سیاستهای اقتصادی (اقتصاددانان شیکاگو)وحذف کمکهای یارانهای، وضعیت هر روز بدتری بهوجود آورد. هجوم کالاهای ارزان قیمت و کم کیفیت از طریق قاچاق کالا و شصت و هشت اسکلهی بدون نظارت و دیگر سرپلهای ورود کالاهای قاچاق مثل تولیدات چینی ومحصولات دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی، پایین آوردن هزینه گمرکی بر کالاها، تکیه دلالان بزرگ داخلی بر ورود کالا و جذب کمیسیونهای میلیاردی و چند ده میلیونی، آسیبهای جبران ناپذیری بر پیکره صنعت کشور وارد کرد و سیاست خصوصی سازی و خودمانی سازی هرچه بیشتر اوضاع برنامه ریزی اقتصادی را خراب کرده است. در نتیجه هزارها کارگاه کوچک و بزرگ دچار رکود و ورشکستگی شدند ضرورتهای اصلاح قانونکار ● مشکل سرمایهگذاری اقتصادی است نه حقوقی مخالفین برعکس بر این عقیدهاند که این مقررات سخت و حمایتی باتوجه به عدم رونق کسب و کار باعث تداوم بیکاری و عدم استخدام کارگران از سوی کارفرمایان میشود و با آزاد شدن کارفرمایان از قیود قانون کار، استخدام کارگر بیشتر شده و از بیکاری در جامعه کاسته میشود و این چرخه در نهایت به نفع خود کارگران و جامعه است. ابتدا باید یک کار کارشناسی انجام شود که آیا با برداشت چتر حمایتی قانونی از کارگران مشکل بیکاری در جامعه رفع میشود یا خیر؟ و چه آثاری دارد؟ تجربه سایر جوامع نشان میدهد که موضوع اشتغال، ریشههای اقتصادی دارد و قانون کار صرفا یکی از عوامل موثر است،کما اینکه در حال حاضر نیز موضوع بیکاری نه فقط برای کارگران ساده بلکه برای بسیاری از افراد ازجمله تحصیلکردگان نیز وجود دارد. با برداشتن چتر حمایتی حقوق کار از کارگران ممکن است اندکی از مشکل بیکاری کاسته شود، در مقابل این نفع احتمالی اندک، ضررهای هنگفت مادی و معنوی برای کارگران و کشور به وجود میآید؛ ▪ نخستین ضرر، بیثباتی صدها هزار کارگر مشغول به کار در کارخانهها و کارگاهها و حتی در بخش دولتی که اکنون به سبب نبودن استخدام در بخش دولتی بسیاری از کارکنان آنها تابع قانون کار هستند. ▪ دوم اینکه محرومیت کارگران از مزایای حقوق کار با حقوق بینالملل کار و حقوق بینالملل بشر در تضاد است. پرداخت دستمزد عادلانه حق اشتغال، حق فراغت، حق بیمه و تأمین اجتماعی علاوه بر اینکه در قانون اساسی پیشبینی شده است در میثاق بینالملل حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که کشور ایران نیز به آن پیوسته، آمده است. ▪ سوم اینکه مخالفین حقوق کار در مقابل تأکیدات اسلام و سخنان رسولاکرم)ص( که مزد کارگر را قبل از اینکه عرقش خشک شود به او بدهید و نیز لزوم حمایت از مستضعفین در قرآن مجید، چه پاسخی دارند؟ تعریفی از سندیکا و روند شکل گیری و مسئولیت های سندیکایی هیات موسس (یا بازگشایی) تا قبل از انتخابات مجمع عمومی سندیکا، وظیفه گردآوری فعالین و اعضای داوطلب برای عضویت در هیات موسس، جهت تاسیس یا بازگشایی سندیکا را بر عهده دارد و با استفاده از فاصله زمانی تا انتخابات مجمع عمومی ، باید تماس پیگیر با بدنه کارگری برقرار کرده و اطلاعات کافی از مجموعه مشکلات و خواسته های کارگران آن واحد تولیدی یا صنف را جمع آوری کند. همچنین از طریق کسب آموزشهای سندیکایی و مطالعه در زمینه های کارگری، خود را آماده سازند تا پس از تشکیل سندیکا بتوانند وظایف سندیکایی را برعهده گیرند. در حقیقت تشکیل هیات موسس تمرینی است برای آماده شدن در جهت تشکیل سندیکایی فعال و پویا و پی بردن به نقاط ضعف یا قوت افراد داوطلب در هیات موسس و برنامه ریزی جهت بکارگیری این نقاط قوت و رفع نقاط ضعف در زمان تشکیل سندیکا. هیات موسس وظیفه برپایی اولین مجمع عمومی را به عهده دارد. در اولین مجمع عمومی و پس از شمارش آرای اخذ شده توسط رئیس هیات نظارت (که در همان مجمع انتخاب میشود) حائزین اکثریت آرا به عنوان نمایندگان رسمی سندیکا به اعضای سندیکای مربوطه معرفی می شوند. هر سندیکا برای بهبود در انجام امور، از کمیسیون های کاری مختلفی تشکیل میشود که هر یک وظایف خاص خود را دارد: 2- کمیسیون تبلیغات: تبلیغات برای سندیکا به معنی ارشاد و تشویق کارگران و زحمتکشان برای بوجود آوردن وحدت و همبستگی در یک سازمان کارگری به نام سندیکاست که به منظور احقاق حق و به دست آوردن حقوق اقتصادی اجتماعی سیاسی کارگری و متحد شدن در برابر سرمایه داران و چپاولگری و حق و ناحق کردن آنان است. برای اینکه ارتباط بین کارگران و اعضا سندیکا برقرار بماند، با نصب روزنامه دیواری و اطلاعیه های سندیکایی در محل سندیکا و یا محل تجمع کارگران، این ارتباط را برقرار نمایند. با پخش بولتن ها و اعلامیه های رسمی که از جانب هیات مدیره منتشر می گردد، روابط بیرونی اعضای رسمی سندیکا و دیگر کارگران را با سندیکا حفظ نمایند و این جریان ادامه پیدا میکند تا انتشار نشریه رسمی سندیکا. 3- از دیگر کارهای مهم توجه دادن اعضا سندیکا به پرداخت حق عضویت و کمک های مالی به سندیکا است، که دقیقا مخارج و هزینه های سندیکا در درجه اول می باید توسط اعضا رسمی سندیکا تامین گردد. 4- کمیسیون مالی: اولین وظیفه کمیسیون مالی جمع آوری حق عضویت اعضا رسمی سندیکا و احتمالا حق عضویت های عقب افتاده می باشد، که می باید از طریق ارتباط گیری با اعضا سندیکا جمع آوری نمایند. 5- کمیسیون شکایات: منظور از شکایات، شکایت فردی از فرد دیگر نیست، بلکه موضوع طرح خواسته های قانونی و یا شکایت کارگر از کارفرما است. 6- هیات بازرسی سندیکا: هیات بازرسان با رای مستقیم مجمع عمومی انتخاب گردیده و از استقلال رای برخوردارند. اصل مسئولیت هیات بازرسان دقت روی اجرای صحیح اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی سندیکا میباشد که شخص دبیر و هیات مدیره مسئول اجرای مصوبات مجمع هستند. تصویب نامه ها و آیین نامه های اجرایی هیات مدیره و روند کار و عملکرد سایر کمیسیون ها نیز می باید زیر نظر هیات بازرسان قرار داشته و در صورت لزوم تذکرات لازم از جانب رئیس هیات بازرسان داده می شود. چگونگی تشکيل نهادهای کارگری در نتیجه، واضح است این تشکل ها منجر به تشکیل یک حزب پیشتاز انقلابی که امر دخالت گری را درون طبقه کارگر در راستای سرنگونی نظام سرمایه داری و تشکیل حکومت کارگری برخواهد داشت، نمی شود. این مسأله ای اساسی است که باید بر آن تأکید کرد. در نتیجه بطور اخص ضرورت و لزوم تشکیل حزب پیشتاز انقلابی، زمانی که این تشکل ها بوجود می آیند، بسیار برجسته تر و مهم تر خواهد شد. بنابراین ما خواهان این هستیم که نیروهای انقلابی طبقه کارگر، کمونیست های پیشرويی که درون طبقه کارگر وجود دارند، جوانان کمونیستی که در بخش های مختلف جامعه امروز در حال فعالیت هستند، دور برنامه انقلابی که ناشی از برنامه برای رهایی طبقه کارگر است، متشکل شوند و از طریق این تشکیلات و از طریق ایجاد نطفه های اولیه این تشکیلات، همزمان در درون تشکلات توده يی کارگری هم دخالت بکنند جنبش های کارگری و برده داری نوین در ایران در طول چند سال گذشته و علی الخصوص دو سال گذشته که با قدرت رسیدن دولت مهرورز! که با حرکات و سخنان نسنجیده که عموما هیچ مبنای سیاسی ودر بعضی موارد عقلانی نیز برای آنها متصور نیست ، منتج به فشارهای روز افزون جامعه بین الملل و بعضی بازیگران اصلی عرصه سیاست جهانی بر علیه این مملکت شده ، و چنان عرصه را تنگ نموده که به جرات می توان بیان نمود و ضعیت به نسبت چند سال گذشته بسیار نامساعد تر شده و بازار کار بدترین دوران خود را می گذراند ؛ وبا اجرای طر حهایی که به اعلام رئیس جمهور وقت برای بعضی از آنها تا پنج سال! کار کارشناسی انجام پذیرفته که از نمونه های بارز آن که در وضعیت معیشتی قشر کارگر تاثیرات بحث برانگیزی نیز داشت می توان از طرح تغییر دستمزدها در سال 85 نام برد . در این طرح که مردم کشور و علی الخصوص قشر کارگر طی اعلام و اجرای هر چند کوتاه مدت آن مشاهده نمودند یکباره و با غور کامل بدون هر گونه امکان سنجی و کار کارشناسی دولت اقدام به اعلام افزایش سطح دستمزدها کرد و طبق معمول 28 سال گذشته صنف بازاری که منتظر چنین فرصتهایی برای سود جویی هر چه بیشتر می باشد اقدام به گران نمودن اجناس و خدمات به درصدی حتی بیش از در صد افزایش دستمزدها توسط دولت اقدام کرد. همچنین به کارفرمایان این فرصت را داد تا عده کثیری را به همین بهانه اخراج یا به اصطلاح شیک تر تعدیل نیرو نمایند و آن عده که ازاین موج بی کاری نجات یافتند نیز فشار کاری چند برابر بیش از گذشته راتحمل نمایند . دولت مهر ورز! که پس از آشکار شدن نتایج رسمی و غیر رسمی اقدام به انکارمعضلات بوجود آمده می کرد پس از تاییدهاي بسیار که حتی در بعضی موارد از سوی خود نهادها و ارگانهای دولتی صورت می پذیرفت بدون سر وصدا اقدام به کاهش سطح دستمزدها ، به سطح قبلی نمود و تنها چیزی که این طرح که مانند هزاران طرح کارشناسی شده! دیگر نصیب طبقه کارگر شد حذف هزاران شغل وبی کاری عده کثیری از این قشر و قدرت کمتر خرید بدلیل رشد تورم بود. اما هدف از بیان مطالب ، جلب توجه هر چه بیشتر به لزوم وجود تشکلها و اتحادیه هایی کاملا منسجم می باشد که در چنین موارد یا، هر گونه موارد مشابه بر احقاق حق صنفی کارگران با استفاده از تمام امکانات کوشش و پایمال شدن حق و حقوق این طبقه زحمت کش توسط کارفرما و حتی دولت جلوگیری نماید. البته وجود اتحادیه های کارگری امروزه در بسیاری از کشورها به صورت امری مسجل و بسیار قانونمند در آمده است. تاریخچه تشکلهای کارگری در ایران به سال 1285 شمسی باز می گردد که كارگران صنعت چاپ با تشكيل سنديكاي كارگران چاپ در تهران نخستين اتحاديه مستقل كارگري را در تاريخ روابط كار ايران ثبت كردند راه پر فارز و نشیبی را طی این یک قرن پیموده است تا به امروز که متاسفانه بعد از وقوع انقلاب اسلامی اتحادیه های کارگری جای خود را به انجمنهای اسلامی کار دادند ، که مانند بسیاری از تشکلهای بعد از انقلاب زیر نظر مستقیم دولت و با سرمایه دولتی اداره می شوند؛ واداره آنها نیز بدست افرادی سپرده شده که با نظر دولت تعیین میگردند . متاسفانه در میان کارگران نیز مانند بسیاری دیگر از اقشار جامعه امروز کشور روحیه حق طلبی چندان مناسبی حاکم نیست ، که موارد بسیاری در بوجود آمدن این حالت نقش داشته که میتوان از عدم امنیت شغلی ، وضع نا امید کننده پرداخت بیمه بیکاری ، وضع بسیار وخیم بازار کار ، کم اطلاعی شدید طبقه کارگر نسبت به حق و حقوق خود و قوانین موجود در باره روابط بین کارگر و کارفرما را می توان نام برد که بر وخامت اوضاع افزوده است . امروزه اداره کار که یکی از فلسفه های اصلی وجودی آن دفاع از حق و حقوق کارگران است تنها در جهت تامین منافع صاحبان کار حرکت می نماید و هر چه می خواهد بر سر طبقه کارگر می آورد . عوامل ذکر شده بر ضرورت روزافزون بوجود آمدن تشکلهای کارگری ورفع اختلافات موجود بر سر راه ایجاد این تشکلها تاکید می نماید و به این نکته مجاب می سازد که با وجود همه مشکلات هر چه سریعتر و قویتر در این راه گام برداریم. با تشکر از :
قسمتی از متن بالا پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 12,285 تومان