اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یادسته بندی سایت
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها
پر فروش ترین های فورکیا
پر بازدید ترین های فورکیا
برچسب های مهم
پیوند ها
کتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد اسلاید : 85
تجلی و امکان فقری تحلیل مفهومی علیت علیت، مفهومی اضافی و حاکی از رابطه خاص میان دو چیز است. پس فهم درست آن، به فهم طرفین آن (علّت و معلول) وابسته است. معانی علّت: مفهوم عام، چیزی که شی دیگر بر آن متوقّف و محتاج است. این معنا، شامل علت تامّ و ناقص است. «رابطه علیّت و معلولیّت، استناد واقعیتی به واقعیت دیگر» است (مطهری، 3/190) مفهوم خاص، چیزی که از وجود آن، وجود معلول و از عدم آن، عدم معلول لازم میآید و میان آن و معلولش در وجود و عدم، تلازم حاکم است (ملاصدرا، الحکمة المتعالیة، 2/127) علیت رابطه ویژه میان علّت و معلول است؛ تلازم وجودی میان دو چیزی که یکی از دیگری صادر شده است. (بهمنیار، 519). فلسفی بودن اصل علیت مسائل: 1- فلسفی 2- فروفلسفی (حسی و تجربی) 3- فرافلسفی (پیش فرض فلسفه و مسائل فلسفی) بی نیاز از اثبات علیت، مسألهای فلسفی است، زیرا علت و معلول از لواحق موجود بما هو موجود است (ابن سینا، الشفا، 257) پس روش اثبات آن، عقلانی است نه تجربی، زیرا کار حس، احساس دو چیزی است که در پی هم رخ میدهند. حتی درک تعاقب نیز، یافته حس به تنهایی نیست، چون . کار حسّ، تنها احساس دو چیز است. (ابن سینا، همان، ص 8). نظریه: علیت فرافلسفی (پیش فرض فلسفه و مسائل فلسفی) راههای کشف و اثبات علیت از نظر حکمای اسلامی راه یکم راه امکان ذاتی ماهیت: هر ممکنی، ذاتا نسبت به وجود و عدم، لا اقتضا است. ولی همین شی، در متن خارج، به دلیل محال بودن ارتفاع نقیضین، یا موجود و یا معدوم است برای موجود یا معدوم شدن، از سه حال خارج نیست:1- ذات آن برای موجود یا معدوم شدنش کافی باشد. 2- رجحان خودبهخودی وجود و عدم بر یکدیگر. 3- چیز دیگری سبب موجود یا معدوم شدن آن گردد. شق اول محال است «زیرا اگر اقتضای وجود کردی واجب الوجود بودی و اگر اقتضای عدم خود کردی ممتنع الوجود بودی» (سهروردی، 135)، درحالی که بنا به فرض، ماهیت ممکن است. هر ماهیتی در مقام ذات، نسبت به وجود و عدم لا اقتضاست؛ حال اگر به خودش وجود یا عدم بخشد، لازم میآید هم واجد یکی از آن دو و هم فاقد آن باشد که اجتماع نقیضین است. ادامه راه دوم بداهت نیاز ممکن به علت ادامه راه سوم کشف علیت(نه اثبات برهانی آن) ارزیابی راههای کشف و اثبات علیت اشکال دوم پاسخ ارزیابی علیت بر پایه اصالت ماهیت، تباین وجودات و تشکیک وجود پاسخ دوم: (پاسخ استدلالی) تباین وجودات براساس تشکیک وجود ادامه تبیین امکان فقری ادامه پیشینه ادامه پیشینه ادامه نظریه جامع ملاک نیازمندی به علت نظریه متکلمان امکان اشکال شهید صدر ارجاع علیت به تناقض بدون واسطه ترجح بلامرجح بررسی توضیح تحلیل ایجاد ادامه نظریه ملاصدرا ادامه رابطه امکان فقری و وجوب غیری برهانهای جاعل بالذات بودن علت و مجعول بالذات بودن وجود معلول برهان یکم تقریر یکم تقریر دوم ادامه برهان دوم براهین مدعای بخش دوم، یعنی مجعول بالذات بودن وجود معلول برهان دوم برهان سوم نظریه صدرا فاعلیت قریب انتساب اصل خلقت اشیا، و ادامة هستی آنها به حق تعالی انتساب افعال به حق تعالی انتساب به فاعلها و سلب از آنها پاسخ به پرسشهای یادشده پاسخ اشاعره پاسخ حکمای مشاء ادامه ترتیب ممکنات در نظام علی و معلولی ادامه نقد و بررسی عبارت بهمنیار نقد صدرا پاسخ حکمای اشراقی ادامه فاعلیت بی واسطه ادامه پرسش نقد و بررسی پاسخ حکمت متعالیه ادامه عین الربط و فاعلیت قریب ادامه ادامه نقد و بررسی ادامه پاسخ عرفا مقام ذات ادامه نتیجه خاصیت اطلاق تبیین فاعلیت قریب حق توضیح نمونه آیات قرآن عبارت شرح فصوص توضیح ادامه عبارت قونوی فاعلیت قریب صدرایی نکته نقش وسایط عبارت قونوی اشاره به اشاعره
قسمتی از متن بالا پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 14,105 تومان